Geef de tofste kunstlessen!
Meer informatie over Meester in Kunst

Page content

article content

5 minuten spelletjes drama, onmisbaar in de klas

Zijn de kinderen wat onrustig? Is de concentratie weg? Heb je nog vijf minuten voordat de bel gaat? Dan komt een 5 minuten spelletje goed van pas! Met onderstaande 5 minuten spelletjes werk je ook nog eens aan verschillende vaardigheden van drama.

 

Waarom een 5 minuten spelletje?

Kinderen vinden het vooral ontzettend leuk om een 5 minuten spelletje te doen. Je kunt het dus goed gebruiken als een beloning, bijvoorbeeld nadat de kinderen hard hebben gewerkt aan een moeilijke rekenles. Je kunt het ook gebruiken om de kinderen beter te laten focussen en voor meer concentratie. Zo’n spelletje helpt de kinderen te ontladen en dan fris en gefocust weer met iets anders aan de slag te gaan. Omdat kinderen er veel plezier aan beleven, draagt het ook bij aan een fijne sfeer in de klas.

Een vijf minuten spelletje vraagt nauwelijks voorbereidingstijd en het effect is groot. Het is helemaal mooi als je met zo’n spelletje tegelijk werkt aan een bepaald vakgebied. Met een spelletje als galgje werk je bijvoorbeeld aan taal en woordenschat. Met het inzetten van onderstaande spelletjes ga gelijk aan de slag met drama. Veel plezier alvast!

 

Drie 5 minuten spelletjes

Elke zin met andere emotie

Doelgroep: groep 6 t/m 8
Doel: De kinderen kunnen spelen met verschillende emoties en ontdekken wat dat doet voor een scene.

Twee kinderen komen voor de klas. Ze improviseren samen een korte en simpele scene. Bijvoorbeeld een scene bij een bakker. Speler 1 koopt een brood, speler 2 is de bakker. Ze mogen in deze scene alle twee ongeveer drie zinnen gebruiken.

Bijvoorbeeld:

1: Goedemorgen bakker
2: Goedemorgen, wat zal het zijn? 
1: Een bruin brood alstublieft
2: Dat kost €2,20
1: Alstublieft, tot ziens bakker
2: Bedankt en tot ziens

Daarna spelen ze de scene nog een keer, waarbij ze proberen dezelfde zinnen te gebruiken. Maar elke zin zeggen ze met een andere emotie. Dit zal de scene meteen een stuk interessanter maken! Kunnen de andere kinderen een verhaal zien in deze scene? Wat is er met de bakker en de klant aan de hand?

Sprookjesbos5 minuten spelletjes sprookje

Doelgroep: groep 1 t/m 4
Doel: De kinderen kunnen met hun lichaam een personage neerzetten.

De kinderen lopen door het lokaal of staan voor hun stoel. De leerkracht vertelt dat ze in het Sprookjesbos zijn. In het Sprookjesbos wonen allerlei sprookjesfiguren. Als eerste komt er een heks uit de struiken gelopen. Alle kinderen nemen de houding aan van een heks. Bij het aannemen van een personage helpt het om verschillende lichaamsdelen te benoemen.

Bijvoorbeeld:

  •  maak heksenhanden
  •  maak heksenarmen
  •  maak een heksenrug
  •  maak heksenbenen
  •  maak heksenbillen
  •  maak een heksengezicht

Je kunt ze er ook geluid bij laten maken. Bijvoorbeeld een heksenlach. Als de kinderen de houding van het personage hebben aangenomen, laat ze dan kort een handeling als het personage uitvoeren. In het geval van de heks kan dat bijvoorbeeld zijn: paddenstoelen plukken of een heksendrankje maken. Vervolgens doe je hetzelfde met: de boze wolf, grootmoeder en roodkapje.

 

Levend fotoalbum

Doelgroep: groep 3 t/m 8
Doel: De kinderen kunnen met enkele stilstaande beelden een verhaal uitbeelden.

Er wordt met de klas verschillende foto’s uit een fotoalbum uitgebeeld. Als eerste wordt er besloten waar het fotoalbum over gaat. Mogelijkheden zouden kunnen zijn: een bezoek aan de dierentuin of pretpark, een verjaardag, de eerste dag op school, behalen van het zwemdiploma, een kampeervakantie, enz.
5 minuten spelletjes fotograafEr komen steeds 4 kinderen voor de klas. Daarnaast wordt er één kind uitgekozen die de foto omschrijft.

De omschrijving begint steeds met:
Ik zie 4 mensen/kinderen die…

De zin wordt aangevuld, met wat het kind dat omschrijft, op de foto wil laten zien.

Bijvoorbeeld:

  •  Ik zie 4 kinderen die hun zwemkleding aantrekken.
  •  Ik zie 4 kinderen die het water induiken.
  •  Ik zie 4 kinderen die elkaar omhelzen.
  •  Ik zie 4 kinderen die juichend hun diploma laten zien.

De omschrijving wordt gevolgd door het woord ‘klik’. De 4 kinderen moeten dan direct een pose aannemen die past bij de omschrijving. Per groepje kunnen er ongeveer 4 foto’s worden uitgebeeld, steeds binnen het thema van het fotoalbum.

Voor de onderbouw is het raadzaam dat de leerkracht de foto’s omschrijft. Je kunt differentiëren door het soort opdrachten die gegeven worden. Hoe concreter hoe makkelijker.

Bijvoorbeeld voor de onderbouw: Ik zie 4 kinderen die een taartje eten.
Bijvoorbeeld voor de bovenbouw: Ik zie 4 kinderen die een feestje vieren.

 

 

Comment Section

12 reacties op “5 minuten spelletjes drama, onmisbaar in de klas


Door Karine Hofkens op 12 juni 2018

Super.


Door Thijs Ruardi op 12 juni 2018

Dank je wel!


Door Vicky Zuideveld op 13 juni 2018

Leuk Thijs, heb ik echt iets aan (ben niet zo creatief, heb andere kwaliteiten, hoop ik) Ik wil er wel meer ontvangen en in de klas (groep3) doen.


Door Vicky Zuideveld op 13 juni 2018

Leuk Thijs, heb ik echt iets aan (ben niet zo creatief, heb andere kwaliteiten, hoop ik) Ik wil er wel meer ontvangen en in de klas (groep3) gebruiken.


Door Thijs Ruardi op 13 juni 2018

Hey vicky, Wat leuk dat je de E-gids met 5 minuten spelletjes hebt gedownload. Veel plezier ermee!


Door Coby op 13 juni 2018

Zo leuk en handig!


Door Thijs Ruardi op 13 juni 2018

Bedankt, Coby! Ik hoop dat je er veel aan hebt.


Door T.de Boer op 13 juni 2018

Ontzettend leuk hoor!


Door Thijs Ruardi op 13 juni 2018

Bedankt. Veel plezier ermee!


Door Mette op 13 juni 2018

Ontzettend leuke spelletjes, ik ga ze meteen met mijn kinderen doen


Door Maurice op 8 september 2018

Leuke spelletjes. Bedankt!


Door Thijs Ruardi op 27 oktober 2018

Dank je wel Maurice.
Veel plezier ermee!

Plaats een reactie


*