Geef de tofste kunstlessen!
Meer informatie over Meester in Kunst

Page content

article content

Creatief evalueren van een voorstelling

Je bent net terug in de klas, nadat je met je leerlingen naar een voorstelling hebt gekeken. De leerlingen praten enthousiast met elkaar, over wat ze zojuist hebben gezien. Ze zijn er nog helemaal vol van. Natuurlijk wil je met je klas de voorstelling evalueren.

Dit kun je natuurlijk in de vorm van een klassengesprek doen. Maar het kan ook anders! In de lesbrieven van onze voorstellingen dragen we altijd ideeën aan om te evalueren. Wil je het nóg anders aanpakken? Dat kan natuurlijk ook. In dit artikel geef ik je een aantal ideeën.

Maar waarom zou je een voorstelling na afloop met de klas evalueren?

Waarom een theatervoorstelling evalueren?

Natuurlijk is het leuk om met leerlingen naar een theatervoorstelling te gaan. Maar je hebt als leerkracht altijd een bepaald leerdoel bij de voorstelling. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je een thema wilt uitdiepen. Maar het kan ook zijn dat je de leerlingen wilt laten kennismaken met een bepaalde speelstijl of een aangeleerde speltechniek in de praktijk wilt laten zien. Of je wilt jouw leerlingen überhaupt kennis laten maken met theater. Wat je doel ook is, het is natuurlijk van groot belang om erachter te komen in hoeverre dat doel behaald is. Dat doe je ook bij rekenen, taal en aardrijkskunde. Dus waarom zou je dat dan niet doen bij het bezoeken van een theatervoorstelling?

Evalueren door middel van een beeldend kunstwerk

Nadat wij afgelopen week onze voorstelling Niet normaal! speelden op een basisschool in Utrecht, kregen wij een hele leuke verrassing van groep 1/2! “Willen jullie straks nog even bij ons in de klas? We hebben nog een verrassing voor jullie.” vertelde de leerkracht.

De leerkracht van de klas had alle woorden die de leerlingen belangrijk vonden in de voorstelling op het bord geschreven. Vervolgens mochten alle leerlingen een woord uitkiezen en hebben daar een tekening gemaakt. Deze werden op een groot vel papier geplakt. Het vel stond vol prachtige koningen, prinsessen, gouden munten en sprookjesbomen.
Wat waren de leerlingen trots toen ze deze aan ons mochten overhandigen!

Dit is een erg leuk idee om de voorstelling te evalueren. De leerlingen verwerken de inhoud van de voorstelling op een hele andere manier. Op deze manier laten de leerlingen blijken wat voor hun de kern van de voorstelling is. Behalve dat tekenen leuk is, kan het ook voor leerlingen die wat minder talig zijn, een prettige manier van verwerken zijn.

Kunstwerk als evaluatie

Evalueren door middel van drama

Een andere manier van het evalueren van een voorstelling is zelf toneelspelen. Door zelf een rol te spelen leren leerlingen bepaalde situaties te herkennen en met deze situaties om te gaan. Ook het thema van een voorstelling kan verder uitgewerkt worden.
Een leuke oefening hiervoor is ‘Wat als’

Wat als
Bij ‘Wat als’ worden situaties nagespeeld uit het toneelstuk. Tot de leerkracht in de handen klapt en zegt: “Wat als..” gevolgd door een ander verloop van de situatie.
Bijvoorbeeld:
Tijdens de voorstelling wordt een kind door twee klasgenootjes gepest. Haar vriendinnetje komt voor haar op. De leerlingen spelen dit stuk na. Dan klapt de leerkrant in de handen en zegt: ’Wat als het vriendinnetje niet voor haar opkomt?’ De leerlingen spelen de scène verder aan de hand van de nieuwe situatie.
In dit voorbeeld wordt het thema geëvalueerd.

Was het doel van het bezoeken van de voorstelling de leerlingen in aanraking te laten komen met een bepaalde speelstijl, dan kun je bijvoorbeeld de opdracht geven: ’Wat als het een opera zou zijn’. En zo de leerlingen de scène in verschillende speelstijlen te laten spelen.

Evalueren door middel van andere vakken

Opstel als evaluatie

Het evalueren van een theatervoorstelling hoeft helemaal geen extra tijd te kosten. Door de evaluatie te combineren met een ander vak, krijgt zowel de voorstelling als het andere vak meer betekenis. Onze voorstelling ‘Echte vrienden?’ kun je bijvoorbeeld prima combineren met het schrijven van een opstel over wat vriendschap voor jou betekent. Over wat jij moet doen om een echte vriend te zijn.
Zo kun je dat taallesje van je rooster schrappen en krijgt het thema van de voorstelling extra verdieping.

Evalueren door middel van een klassengesprek

Natuurlijk blijft het gouden ouwe klassengesprek een goed middel om een voorstelling te evalueren. Een klassengesprek is de meest snelle manier om een theatervoorstelling te bespreken. Bovendien hoef je een klassengesprek niet na te kijken. Een groot voordeel van een klassengesprek is dat je zelf kunt bepalen hoe diep het gesprek gaat. Je hebt immers zelf in de hand in hoeverre je doorvraagt op de antwoorden van de leerlingen.

Een nadeel van het klassengesprek vind ik dat leerlingen de neiging hebben elkaar na te praten en hetzelfde te vinden als een vriendje of vriendinnetje. Hier moet je als leerkracht doorheen zien te prikken en het gesprek zo weten te sturen dat leerlingen toch voor hun eigen meningen durven te staan.
Een ander nadeel vind ik, dat er al zoveel in de klas wordt geëvalueerd in de vorm van een klassengesprek. Het is voor veel leerlingen prettig om eens een andere vorm te kiezen.

Tot slot

Evalueren van een theatervoorstelling is van groot belang. Je wilt immers weten in hoeverre je je doelen behaald hebt. De meeste gebruikte vorm hiervoor is het klassengesprek.
Er zijn honderden andere manieren om te evalueren. Een paar manieren heb ik in dit artikel behandeld.

Ik zou je willen uitdagen met verschillende vormen te experimenteren om een theatervoorstelling te evalueren. Heb je leuke ideeën of ervaringen die je wilt delen? Laat vooral een reactie achter.

Ik ben benieuwd!

Comment Section

0 reacties op “Creatief evalueren van een voorstelling

Plaats een reactie


*