Gratis E-gids: 5 minuten spelletjes drama
Download nu

Page content

article content

Theater in de Kinderboekenweek: kom erbij!

De Kinderboekenweek is voor veel scholen het moment voor een voorstelling op school. Dat is ook logisch. Boeken en theater hebben een hoop raakvlakken. Het gaat bij beiden om het vertellen van verhalen. De fantasie mag de vrije loop.
Natuurlijk wil je dat jouw school in de Kinderboekenweek ook in het teken staat van verhalen. Verhalen lezen, verhalen bedenken en spelen en natuurlijk: naar verhalen kijken! In dit artikel geef ik je inspiratie voor een voorstelling in de klas en om zelf aan de slag te gaan met theater in de Kinderboekenweek.

Zit je zelf in de commissie voor de Kinderboekenweek? Of wil je graag iets extra’s doen met jouw klas? Dan ben je waarschijnlijk net als alle andere leerkrachten opzoek naar iets wat echt meerwaarde biedt. Iets waar de kinderen helemaal vol van zullen zijn. En natuurlijk iets waarbij het thema van de Kinderboekenweek volop tot uiting komt. Dit is dé week om te kiezen voor theater. Haal een voorstelling de school in of ga samen met kinderen aan de slag met theater.

Boeken en theater hebben een hoop raakvlakken. Het gaat bij beiden om het vertellen van verhalen.

Magische verhalen

Kinderboekenweek 2018: vriendschap Kom erbij!

De Kinderboekenweek 2018 staat in het teken van vriendschap. Een ontzettend leuk thema vinden wij! Vriendschap is een thema dat heel goed aansluit op de belevingswereld van kinderen van de basisschool. De basisschool is immers de tijd dat de meeste kinderen voor het eerst vriendschappen sluiten. De kinderen zijn bezig met vragen als: Wie zijn mijn vrienden? Wie is mijn beste vriend?
Ze maken ruzie met hun vrienden en praten het weer uit. Ze hebben de grootse lol met hun vrienden en beleven alles met elkaar. Leuke en minder leuke momenten.
Maar ze komen ook voor uitdagingen te staan: Hoe wordt ik vrienden met iemand? Wat is echte vriendschap? Moet ik alles doen wat mijn vriend of vriendin vraagt? Kan ik alles vragen aan mijn beste vriend of vriendin? Als leerkracht ben je de aangewezen persoon om in de klas het thema vriendschap bespreekbaar te maken. En de Kinderboekenweek 2018 is het uitgelezen moment hiervoor. Want verhalen en dus ook theater zijn hiervoor een buitengewoon geschikte ingang .

Een theatervoorstelling op school!

Een voorstelling op school is een magische gebeurtenis voor kinderen. In de veilige omgeving van hun school worden ze meegenomen in een wereld vol fantasie. Ze leven mee met de personages en gaan helemaal op in het verhaal. Na afloop van een voorstelling horen we vaak van leerkrachten hoe de kinderen nog na de voorstelling met het verhaal bezig zijn. De kinderen maken er tekeningen van of spelen het verhaal na! Een voorstelling maakt bij kinderen van alles los. En daar kun als leerkracht natuurlijk heel veel mee.
In de Kinderboekenweek spelen wij twee verschillende voorstellingen op scholen. Twee intieme voorstellingen, waarin het thema vriendschap centraal staat. Er is een uitgebreide lesbrief bij elke voorstelling inbegrepen, waarmee je écht de diepte in kan. Na afloop is er altijd tijd voor een nagesprek met de kinderen. Geïnteresseerd? Bekijk dan hieronder onze voorstellingen voor de Kinderboekenweek:

In de Kersenstraat, voorstelling voor de onderbouwTheatervoorstelling In de Kersenstraat

De theatervoorstelling In de Kersenstraat vertelt het verhaal over vier mensen uit de Kersenstraat, die graag een vriendschap zouden sluiten. Maar met wie? En vooral: hoe dan? Wat is er eigenlijk zo leuk aan vrienden zijn?

Ze komen niet vaak buiten, die mensen in de Kersenstraat. Maar alleen is maar alleen. Wat nu als ze een keer bij elkaar zouden aanbellen? Eén keertje maar. Wat zou er dan gebeuren in de Kersenstraat? lees verder

 

Echte Vrienden? voorstelling voor de bovenbouw

Theatervoorstelling Echte vrienden

Echte vrienden? is een voorstelling over échte vrienden. Wat is vriendschap? Hoever ben je bereid te gaan voor een echte vriend? Moet je alles doen voor een echte vriendschap? Zelfs als je dat eigenlijk niet wilt?

De voorstelling gaat over Levi en Fenne. De twee raken goed bevriend. Maar dan vraagt Fenne aan Levi iets voor hem te doen. Iets wat niet mag. Iets wat meester Klaas nadrukkelijk verboden had. Levi twijfelt. Ze wil het niet, maar voor Levi is het heel belangrijk. En ze zijn toch echte vrienden? lees verder

 

Verhalen en dus ook theater zijn een buitengewoon geschikte ingang om het thema vriendschap bespreekbaar te maken.

Met de kinderen theater maken

Natuurlijk kun je ook samen met de kinderen theater maken! Hieronder een paar leuke suggesties:

Speel het boek! (groep 1 t/m 3)

Kies een prentenboeken uit die past bij het thema vriendschap. Bijvoorbeeld het boek Kom erbij van Milja Praagman. Lees het boek voor aan de kinderen.
Kies een aantal personages uit het boek en kies daar een bepaalde handeling bij. Bijvoorbeeld: een heks die een soepje gaat maken of een krokodil die door het water zwemt, op zoek naar een lekker hapje. Speel de handelingen van de personages met de kinderen.
Vertel daarna nog een keer het verhaal aan kinderen, maar nu in de eigen woorden. Kort en bonding, met nadruk op de handelingen en emoties van de personages. De kinderen staan voor het stoel of verspreid in de ruimte en spelen na wat er wordt verteld. Het helpt de kinderen als je zelf tijdens het vertellen ook meespeelt.

Levend voorleesboek (groep 4, 5 en 6)

Verdeel de klas in groepen van ongeveer vier kinderen. Elk groepje gaat een verhaal verzinnen. Uiteraard met het thema vriendschap. Dit verhaal zal één van de kinderen aan de klas gaan voorlezen. Bij het verhaal gaan ze ook plaatjes laten zien. De plaatjes worden niet getekend, maar uitgebeeld! Met elkaar kiezen ze een stuk of zes momenten waarop ze een ‘plaatje’ willen laten zien. Met elkaar maken ze, voor elk van deze momenten, een stilstaand beeld (tableau).

Je eigen verhaal (groep 6, 7 en 8)Verhalen als ingang voor theater

Laat de kinderen een verhaal schrijven over iets wat ze zelf hebben meegemaakt met hun vrienden. Het mag iets grappigs, spannends, droevigs of iets moois zijn. Geef de kinderen een maximum aantal regels die ze hiervoor mogen gebruiken, bijvoorbeeld 20. Hierdoor blijven ze bij de kern. Verzamel alle verhalen. Verdeel de kinderen in twee- of drietallen. Wanneer ze met z’n tweeën zijn, krijgen ze twee verhalen toegewezen, als ze met een drietal zijn krijgen ze drie verhalen toegewezen.
Het leukste is, wanneer dit niet één van hun eigen verhalen is.
Elk groepje gaat met de verhalen aan de slag. Ze gaan er een korte scenes van maken. Laat ze hierbij gebruikmaken van de 3 W’s:

  •  Waar speelt de scene zich af?
  •  Welke personages zitten er in de scene?
  •  Wat gebeurt er in de scene?

Deze drie punten moeten de kinderen zo snel mogelijk duidelijk zien te maken in de scene. En ze moeten zich zo goed mogelijk houden aan wat er in het verhaal staat beschreven. Misschien zitten er meer personages in het verhaal, dan dat er spelers zijn. Dan kunnen ze dubbelrollen spelen. Uiteindelijk presenteert iedereen hun scenes. Klopt de scene volgens de schrijver van het verhaal?

Je kunt de verhalen ook direct laten uitspelen. Laat dan één van de kinderen een verhaal voorlezen, terwijl een groepje kinderen direct speelt, wat er wordt verteld. Dit is organisatorisch een interessant alternatief, want het scheelt een hoop voorbereidingstijd.

Samen een voorstelling maken (groep 6, 7 en 8)

Verdeel de klas in vier groepen. De eerste groep gaat een verhaal schrijven over vriendschap, de tweede groep gaat het verhaal spelen, de derde groep maakt de attributen/decor en de vierde groep maakt de muziek of kiest een lied dat ze erbij willen zingen.
Een leuke manier om met een groepje een verhaal te schrijven, is door elk kind om de beurt een paar zinnen op te schrijven. Zo schrijven ze met elkaar steeds verder aan het verhaal. Misschien zijn er ook wel een paar kinderen die het leuk vinden om te helpen met regisseren.
Dit is een leuk project om met je klas tijdens de Kinderboekenweek mee aan de gang te gaan. Laat elk kind iets doen waar hij of zij helemaal zijn of haar ei in kwijt kan.

Tot slot

Bij de bovenstaande opdrachten, waarbij uiteindelijk iets wordt gepresenteerd, kan de presentatie ook voor een aantal andere klassen of voor misschien wel de hele school worden gehouden.

Wil je liever met de hele school werken aan één prachtige voorstelling? Wil je jouw school laten bruisen van theater door de  talenten van alle kinderen benutten? En dit alles verzorgd door professionele theatermakers? Kijk dan eens bij de mogelijkheden voor een theaterdag op school.

Ik wens je veel plezier bij de Kinderboekenweek 2018! Als je vragen hebt of advies wil over de Kinderboekenweek op jouw school, laat dan vooral een reactie achter.

Comment Section

0 reacties op “Theater in de Kinderboekenweek: kom erbij!

Plaats een reactie


*