Geef de tofste kunstlessen!
Meer informatie over Meester in Kunst

Page content

article content

Uitvoering van de groep 8 musical. Waar moet je aan denken?

De groep 8 musical. Waarschijnlijk ben je al weken lang druk met je klas aan het voorbereiden. Na het verdelen van de rollen, het leren van teksten en natuurlijk het repeteren, is het dan eindelijk zo ver: de uitvoering! Heel erg leuk, maar ook vaak stressvol. Zowel voor de kinderen, als voor de leerkracht. In dit artikel geef ik je een aantal tips waarmee je goed voorbereid aan de uitvoering kunt beginnen.

Generale repetitie

Het is natuurlijk verstandig een aantal keer met de klas te repeteren met alles erop en eraan. De muziek, het licht, al het decor en alle attributen. Zorg ervoor dat alle onderdelen van de musical bekend terrein zijn voor de kinderen.
Wat best lastig is, maar wel heel belangrijk, is het repeteren van de musical alsof het al de echte uitvoering is. Dit betekent: doorspelen als er iets mis gaat. Zoals vaak gezegd wordt: het publiek kent de musical nog niet en zal het dus niet weten wanneer er iets in de soep loopt. The show must go on! Dit vraagt soms wat van het aanpassings- en improvisatievermogen van de kinderen.
Laat ze ook oefenen met hoe ze zich moeten gedragen wanneer ze ‘af’ zijn. Dit lijkt misschien gek, maar de kinderen hebben het vaak zelf niet door dat alles te horen is voor het publiek. Elk gefluister en elk geschuif is te horen. Dus ze zullen in stilte met elkaar moeten communiceren, wanneer dat nodig is.

Voorzeggen? Liever niet!

Spreek met de kinderen af dat ze niet elkaars teksten voor gaan zeggen, wanneer iemand zijn tekst kwijt is. Laat ze proberen het creatief op te lossen. In het moment kunnen ze met elkaar veel meer oplossen dan ze denken. Oefen hier ook alvast mee tijdens het repeteren. Tekst kwijt? Probeer het maar met elkaar op te lossen. Het is ook helemaal niet erg wanneer er een keer niet de exacte tekst wordt gezegd. Zolang iedereen het doel van de scene weet, komen ze er vast wel uit. Mocht het toch niet lukken, spreek dan af dat jijzelf de enige bent die iets mag voorzeggen. Dit voorkomt fluisterende kinderen op het toneel.

Hard praten

Hard praten

Wanneer de kinderen niet goed verstaanbaar zijn, zal de voorstelling niet goed te volgen zijn. Je kunt ervoor kiezen met microfoons te werken, maar hier zitten wel wat nadelen aan, zoals is beschreven in Groep 8 musical tips. Kies er liever voor voldoende aandacht te besteden aan hoe de kinderen hard genoeg kunnen praten. Dit kun je op de volgende manieren doen:

  • Laat steeds een groepje kinderen achterin de zaal zitten. Laat ze luisteren naar de scenes van de andere kinderen. Zo worden ze zich bewust van het belang van hard genoeg praten.
  • Zet een pop achterin de zaal of teken een gezicht op een vel papier en plak dit op achterin de zaal. Dit is het publiek en die moet alles goed kunnen verstaan. Wanneer de kinderen hier tijdens de repetities al mee oefenen, raken ze het gewend hard genoeg te praten.

Techniek

Wanneer licht en geluid wordt toegevoegd aan de musical, begint het echt te leven. Het geeft de kinderen extra motivatie. Het is wel belangrijk even aandacht te besteden aan het spelen met licht en geluid.

Licht

Kijk met de kinderen welke delen van de vloer zijn belicht en wanneer. Zorg ervoor dat ze weten wanneer ze in het licht staan.

Geluid

Zorg ervoor dat de kinderen wachten met hun tekst totdat de muziek zacht genoeg is om verstaanbaar te kunnen zijn. Of zorg ervoor dat de kinderen hard genoeg praten om boven de muziek uit te komen.

Techniek kan zomaar ineens gaan haperen. Ook hier geldt: the show most go on! Dus geen boze gezichten richting de techniek of aanwijzingen geven, maar doorspelen!

Verdeel de verantwoordelijkheid

Tijdens de voorstelling wordt er vaak gewisseld van decor en moeten er attributen op en af genomen worden. Zorg ervoor dat alle kinderen weten waar hij of zij verantwoordelijk voor is. Wie neemt welk decor mee op? Wie zet welke attributen aan de kant? Verdeel de taken en oefen hiermee tijdens de  repetities. Laat ze dit alles strak doen en in stilte, anders kan het er rommelig uit gaan zien.

Anti-stress

Plankenkoorts

Sommige kinderen beginnen extra te stralen als het publiek in de zaal zit. Ze worden super gefocust en stijgen boven zichzelf uit. Er zijn ook kinderen die de zenuwen niet zo goed de baas kunnen. Vaak klappen ze dicht of gooien zich maar deels in het spel. Het kan ook zo zijn dat ze opeens extra gek gaan doen op het toneel. Eigenlijk wil je liever geen van beide. Het verschilt per kind hoe je het beste met de zenuwen om kan gaan. De volgende tips kunnen helpen:

  • Praat met je klas over de zenuwen voor de musical. Iedereen is vast wel een beetje zenuwachtig. Hoe gaan ze hiermee om? Kunnen ze elkaar helpen? Het is vaak fijn voor de kinderen om te weten dat ze niet de enige zijn met zenuwen.
  • Het kan een kind helpen om te weten waar zijn of haar ouders zitten in de zaal. Het kunnen kijken naar een vertrouwd gezicht kan helpen bij de zenuwen.
  • Sommige kinderen zijn vooral bang dat ze niet meer weten wat ze moeten doen. Zorg ervoor dat je tijdens de uitvoering dichtbij de kinderen bent, zodat je ze altijd aanwijzingen kunt geven, mocht dat nodig zijn. Dan weten ze dat ze bij je terecht kunnen.
  • Doe altijd voor de uitvoering een warming-op. Een warming-up zorg voor ontspanning, energie en focus. Bekijk hiervoor het artikel: 10 warming-up oefeningen voor de start van je dramales.

Geniet ervan

Tot slot: vergeet niet te genieten. Dit geldt voor de kinderen, maar ook voor jezelf. De groep 8 musical is de laatste periode met je klas. Geniet van hoe de kinderen zullen schitteren en plezier zullen beleven. Want daar gaat het uiteindelijk om!

Veel plezier met de uitvoering! Heb je een vraag of nog een tip? Laat vooral hieronder een reactie achter.

Comment Section

0 reacties op “Uitvoering van de groep 8 musical. Waar moet je aan denken?

Plaats een reactie


*